P&G, duurzamer dan ooit
Je steentje bijdragen tot een groenere planeet? Da’s makkelijker dan je denkt. Gewoon je favoriete P&G-producten blijven kopen, want P&G zet nòg meer in op duurzaamheid. Inge De Backer, wetenschap en duurzaamheid communicatiemanager bij P&G legt ons uit hoe het bedrijf te werk gaat en geeft tips hoe jij als consument zelf ook kan bijdragen.
Het ultieme doel van Procter & Gamble (P&G)? Het leven van de consumenten - jij dus! - continu verbeteren én gemakkelijker maken met goede producten. Maar uiteraard mag dat niet ten koste gaan van het milieu, en daarom zet P&G al tientallen jaren in op duurzaamheid. Vandaag gaan ze nog een stapje verder met ‘Ambition 2030’: nieuwe doelstellingen die beantwoorden aan de milieu-noden van morgen.
Je bent niet nieuw bij P&G.
Inge De Backer: “Inderdaad, ik werk al 29 jaar heel graag bij P&G, en heb al verschillende rollen uitgeoefend. Zo ging ik met mijn technische achtergrond aan de slag bij het Research & Development departement, waarna ik de overstap maakte en de rol van Corporate Communications Manager opnam. Vorig jaar ben ik met veel plezier de fantastische uitdaging aangegaan om wetenschap & duurzaamheid communicatiemanager van het bedrijf te worden.”
Maar je huidige job is wel nieuw!
“Duurzaamheid kwam tijdens mijn loopbaan al regelmatig aan bod. We zijn er immers al jaren mee bezig en willen hierin een voorbeeldfunctie vervullen en onze consumenten inspireren. Naast die focus op milieubewustzijn is productveiligheid altijd onze nummer één geweest. Consumenten van vandaag zijn gevoelig voor de samenstelling van producten en willen meer transparantie. Daarom plaatsen we die informatie nu ook op onze websites. Bij sommige producten zoals Tampax hebben we ook expliciet alle ingrediënten op de verpakking vermeld - dit is geen vereiste maar we geven onze consumenten graag dat extra vertrouwen. Veiligheid en duurzaamheid gaan namelijk altijd hand in hand.”
Welk engagement gaan jullie aan?
“We willen onze ecologische voetafdruk verkleinen en we doen dat door de volledige levenscyclus van een product in beschouwing te nemen: van grondstoffen en verpakking over productie, transport, gebruik en ten slotte afvalstroom. In elk stadium ondernemen we stappen om minder broeikasgassen uit te stoten, minder en duurzamere energie te verbruiken, minder water te gebruiken en minder afval te produceren. We helpen de consument ook een groener leven te leiden en we maken het recycleren van de verpakking efficiënter. Met onze ‘Ambition 2030’ willen we er onder andere voor zorgen dat onze verpakkingen niet in de oceaan belanden door ze 100% recycleer- of herbruikbaar te maken. We streven ook naar ‘circulaire economie’. Dat wil zeggen dat we gerecycleerd materiaal voor onze verpakkingen integreren in plaats van nieuwe grondstoffen te ontginnen.
Welke vooruitgang hebben jullie tot nu toe geboekt?
“Ons energieverbruik per productie-eenheid werd reeds met 22% teruggeschroefd en we bespaarden tot hiertoe 27% op het waterverbruik per eenheid, mede dankzij onze geconcentreerde formules. De compactere verpakkingen en productvormen - denk maar aan de Dash en Ariel pods - worden met maar liefst 80% minder water geproduceerd t.o.v. onze vloeibare wasmiddelen. Bovendien werden de trajecten die onze vrachtwagens dagdagelijks afleggen met 25% gereduceerd. Vandaag kan 86% van onze verpakkingen gerecycleerd worden. Je mag niet uit het oog verliezen dat sorteren superbelangrijk is om goede recyclage mogelijk te maken. En bij het sorteren hebben we de hulp van de consument nodig. Niet alleen verpakkingen spelen een rol, ook de samenstelling van de producten is belangrijk zodat de consument thuis minder energie moet verbruiken door bijvoorbeeld op lage temperatuur te kunnen wassen, en toch nog een goed eindresultaat te krijgen. En niet te vergeten: we helpen de consument ook minder water te verbruiken door onze formules aan te passen, zodat je bijvoorbeeld de vaat niet hoeft voor te spoelen, hetgeen in België maar liefst 18 miljoen liter water scheelt!”
Hebben jullie ook een positieve impact op het geheel van de industrie?
“Om veranderingen in de totale recyclageketen te verkrijgen, is samenwerking met meerdere partijen een absolute must. Een van onze researchers leidt een project bij de Ellen MacArthur Foundation waar heel wat partners bij betrokken zijn. Zij ontwikkelen een markering in het plastic waarmee de afvalverwerkers veel efficiënter plastic verpakkingen zouden kunnen sorteren en als gevolg veel meer kunnen recycleren. Daarnaast gaan we co-creaties aan met innovatieve bedrijven. Met de startup “Ahrma Proteus Pooling” stellen we de Proteus©-winkeldisplay voor. Dat is een slim en herbruikbaar alternatief voor de eenmalig bruikbare structuren. Daar merk je als consument niet veel van, maar het scheelt wel op de afvalberg.”
Het is duidelijk een wij-verhaal.
“Ja, inderdaad. Zo geven we onze werknemers specifieke trainingen en organiseren we sessies om hen mee te betrekken in deze levensnoodzakelijke filosofie. Het resultaat is dat zij bijvoorbeeld deelnemen aan de Eneco Beach Clean-up. Op de laatste zondag van maart gaan veel van onze werknemers samen met hun families vrijwillig zwerfplastic opruimen dat dan weer herbruikt wordt. Zodra je als persoon zelf actie onderneemt, vergroot dat enorm je milieubewustzijn en daar wordt iedereen beter van. Ook willen we jou als consument ook graag motiveren om milieubewust te leven."
Hoe kunnen wij als consument, naast recycleren, onze ecologische voetafdruk verkleinen?
“Je kan bijvoorbeeld op lagere temperatuur wassen. Als je kijkt naar de volledige wascyclus, van ingrediënt over productie en transport tot gebruik thuis en afvalverwerking, zie je dat de grootste impact op het milieu – zelfs 75%! – met de wastemperatuur te maken heeft. Door te wassen op 30 graden in plaats van 40 graden kan je al tot 30% energie besparen: een goede zaak voor het milieu én je portemonnee. Bij P&G zorgen we ervoor dat onze producten even doeltreffend zijn bij 30 graden en lager als op hoge temperaturen. We verwachten geen toegeving van de consument. Ons product moet even doeltreffend werken en dit is dan ook één van de hoofddoelstellingen van onze researchafdelingen.”
50% gerecycleerd plastic, 100% Antikal-kracht
Wel besparen op plastic, maar niet op productkwaliteit? Je vertrouwde Antikal-fles bevat hetzelfde fantastische product, maar is nu gemaakt van 50% gerecycleerd plastic. Zo helpt Antikal de productie van meer dan 30 ton nieuw plastic per jaar te voorkomen in België. Aan de doeltreffendheid hebben we niets aangepast: dankzij de unieke preventieve actie blijven je oppervlakken langer proper en stralend*. Geen wonder dus dat Antikal dé nummer 1-kalkreiniger in België** is! Laten we kalk en het plastic afval samen bestrijden, fles per fles.
* Getest op verticale tegels.
** De meest verkochte kalkreiniger in België. Bron: Nielsen, januari 2017 – januari 2018.
Tampax beschermt jou én het milieu
Tampax zet zich al jaar en dag in voor productveiligheid en duurzame ontwikkeling, en nu gaan ze nog een stapje verder. Tampax lanceert Cotton Comfort, een tampon die voor 100% bestaat uit katoen met een verantwoorde herkomst en een inbrenghuls van plantaardig plastic. Tampax Cotton Comfort draagt, net zoals al zijn tampons met plastic inbrenghuls, het onafhankelijke Oeko-Tex label, een van de strengst gecontroleerde labels dat garandeert dat je product geen ongewenste stoffen bevat. Bovendien bevatten ze geen parfums en kleurstoffen.
Natuurlijk fris, de hele dag lang
De nieuwe Always inlegkruisjes zijn nog steeds even dun en flexibel, maar bevatten nu 0% kleurstoffen en parfums. Daarmee beantwoordt Always aan een nieuwe verwachting van vrouwen: dat de samenstelling van hun producten beperkt wordt tot de essentie. De inlegkruisjes van Always bieden je 100% comfort en bescherming wanneer je die nodig hebt. Voor een ongelooflijk fris gevoel, de hele dag lang!
Blauwe fles, ʻgroene’ inhoud
De makkelijkste tip van allemaal om groener te leven? Gewoon je favoriete afwasmiddel blijven gebruiken! Dreft Ocean Bottle is het nr. 1 afwasmiddel van België*, gemaakt met plastic uit de oceaan. Tien procent van het plastic werd uit onze oceanen, rivieren, meren en stranden ingezameld door duizenden vrijwilligers. Dreft Ocean Bottle gaat tot 2x langer mee** zodat je 2x minder plastic verbruikt. Want net als deze fles is ook onze planeet een limited edition ...
* Meest verkochte afwasmiddel van België.
Bron: Nielsen juli 2017-juli 2018. ** Ten opzichte van verdunde imitaties.